Witaj gościu!
Zarejestruj się bądź zaloguj i odblokuj dostęp do wszystkich działów forum

Faktura VAT-marża (zakup auta z komisu lub od handlarza).


jarko
Zarejestrowani

op Tak na dobrą sprawę nikt nie chce się pochwalić w jaki sposób nabył samochód od handlarza lub w komisie. Jaki dokument zakupu otrzymał i w jaki sposób sprawdzić jego wiarygodność.

Bezowocne poszukiwania wiekowego i dobrze utrzymanego auta zarejestrowanego od kilku lat w Polsce, skłoniły mnie do rozszerzenia filtru wyszukiwania na handlarzy i komisy, których staram się omijać szerokim łukiem. O ile stan auta w jakiś sposób jesteśmy w stanie sprawdzić, ocenić i wynegocjować odpowiednie warunki finansowe na doprowadzenie tej kupy żelastwa do stanu używalności, to sprawy skarbowo-finansowe są dla mnie niemałą zawiłością.

Rozmawiałem ostatnio z handlarzem, przyprowadził auto do kraju (zrobił tłumaczenia, opłaty = samochód gotowy do rejestracji), wystawi mi fakturę vat marża. Skąd mam wiedzieć, że pojazd ma uregulowane sprawy podatkowe? Przecież handlarz nie ma obowiązku ujawnienia mi od kogo nabył samochód, ba stwierdził, że to tajemnica handlowa i nie ujawni mi takich danych. Jeżeli kupił od firmy, to w ramach wewnątrzwspólnotowej wymiany towarów, nabył go po stawce 0% i powinien na terenie Polski zapłacić podatek VAT. Jeśli handlarz szybko dokona sprzedaży rozliczając się w oparciu o metodę VAT marża lub dokona tego za pośrednictwem komisanta, to obowiązek zapłaty podatku VAT pojawi się już u ostatecznego nabywcy. Mało tego, handlarz nie ponosi odpowiedzialności przy takiej transakcji, nie jest bowiem zobowiązany do sprawdzania czy VAT został uregulowany.

Do końca 2014r, gdy sprowadzany samochód stanowił przedmiot transakcji Wewnątrzwspólnotowego Nabycia Towarów, konieczne było opłacenie należnego podatku od tego zakupu w ciągu 14 dni od daty powstania obowiązku podatkowego, złożenie w urzędzie skarbowym wniosku VAT-23 i uzyskanie zaświadczenia VAT-25 o niezaleganiu z płatnością podatku dotyczącą WNT. Jeśli zakup samochodu nie stanowił WNT, handlarz składał wniosek VAT-24 i otrzymywał wspomniane zaświadczenie VAT-25.

Na dzień dzisiejszy takiego obowiązku nie ma, jeśli nie była to transakcja WNT. Skoro handlarz nie chce mi ujawnić od kogo i na jakiej podstawie nabył pojazd, to jak mam zabezpieczyć się przed przekrętem? Wymagać od handlarza zaświadczenia VAT-25? Chętnie dołożę te dodatkowe 160zł (koszt uzyskania zaświadczenia VAT-25), aby mieć pewność, że sprawy podatkowe są czyste.

Macie jakiś inny sposób na weryfikację tych danych? Czy poza granicami Polski pojazd został zakupiony od firmy (WNT) czy osoby fizycznej?

Z góry dzięki za konstruktywną dyskusję oraz podzielenie się wiedzą merytoryczną i doświadczeniami.

Odpowiedz
xander!
Zarejestrowani

Do samochodu dostajesz dowód rejestracyjny i tam np. może być wpisana firma

Odpowiedz
jarko
Zarejestrowani

op
(18-04-2016, 14:18)xander! napisał(a): Do samochodu dostajesz dowód rejestracyjny i tam np. może być wpisana firma
Nie miałem wcześniej do czynienia z obcymi dokumentami. Jak stwierdzić czy auto jest zarejestrowane na firmę czy osobę fizyczną?

Odpowiedz
ko-ma
Zarejestrowani

Twoja teoria nijak się ma do rzeczywistości.
Ponad 90% samochodów osobowych sporwadzanych do Polski sprzedawanych jest w procedurze specjalnej - opodatkowania marzy -
bowiem za granicą, na terenie UE, zostały bądź to zakupione od firmy handlowej w takiej samej procedurze, bądź zostały zakupione od osoby prywatnej na zwykłą umowę.
W obu przypadkach nie ma mowy o transakcji WNT, obie transakcje co do zasady nie podlegają podatkowi od towarów i usług.
Pojazdy sprowadzone w procedurze WNT nie mogą być sprzedawane w procedurze opodatkowania marży, jako że od ich nabycia odliczono (i wcześniej naliczono) podatek VAT.
Zatem o ryzyku nie opłaconego podatku VAT raczej nie ma mowy - oczywiście, jeśli sprzedaje rzeczywista firma (co łatwo sprawdzić w dostępnych ewidencjach).

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 18-04-2016, 15:00 przez ko-ma.)

Scenic II Ph II 1,5 dci 105 KM / Megane III Coupe Ph1 1,5 dci 90 KM


Scenic II Ph II (+), GrandScenic II Ph I, Polonez Caro+, Gaz 69M, Syrena R-20, Renault Megane Coupe III Ph I
Odpowiedz
44ra88
Zarejestrowani

Pracuje w komisie/lombardzie, ale z elektroniką i my też wystawiamy Fakturę VAT marże i w sumie innej nie możemy, bo jest to towar używany i już kiedyś ktoś za to zapłacił VAT.
A osoba kupująca, może sobie wciągnąć to w koszty, ale VAt-u już nie odliczy.

Taki mały skrót, pozdrawiam.

Odpowiedz
jarko
Zarejestrowani

op
(18-04-2016, 15:00)ko-ma napisał(a): Pojazdy sprowadzone w procedurze WNT nie mogą być sprzedawane w procedurze opodatkowania marży, jako że od ich nabycia odliczono (i wcześniej naliczono) podatek VAT.
Zatem o ryzyku nie opłaconego podatku VAT raczej nie ma mowy - oczywiście, jeśli sprzedaje rzeczywista firma (co łatwo sprawdzić w dostępnych ewidencjach).

OK, jak w takim razie upewnić się, że pojazd został lub nie został sprowadzony w procedurze WNT?
Rzeczywista firma może sprzedawać (i tak muszą mi dać zaświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej), ale trzeba by zweryfikować czy samochód nie przeszedł przez firmę "słup". Jak tego dokonać? Komis/handlarz udostępni mi dokumenty, na podstawie których wszedł w posiadanie pojazdu?

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 20-04-2016, 11:47 przez jarko.)

Odpowiedz
ko-ma
Zarejestrowani

(20-04-2016, 11:46)jarko napisał(a): Komis/handlarz udostępni mi dokumenty, na podstawie których wszedł w posiadanie pojazdu?
Nie ma takiej możliwości.
Po to stworzono fakturę vat-marża, żeby nie było widać kwoty marży (opodatkowanej vat) jaką sprzedający uzyskał.

Scenic II Ph II 1,5 dci 105 KM / Megane III Coupe Ph1 1,5 dci 90 KM


Scenic II Ph II (+), GrandScenic II Ph I, Polonez Caro+, Gaz 69M, Syrena R-20, Renault Megane Coupe III Ph I
Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek:

1 gości