Kolor dymu z rury wydechowej - co oznacza?


Oktawiusz
Junior Administratorzy

Kolor biały:
To oznaka mieszania się paliwa oraz wody, a właściwie pary wodnej.
Jeżeli praca silnika, to czy równo pracuje,  jaki sposób trzyma się na obrotach pozostawia wiele do życzenia, możemy spodziewać się usterki, do której najczęściej można zaliczyć głowicę lub uszczelkę pod głowicą. Przed atakiem paniki należy jednak skontrolować poziom płynu chłodniczego w zbiorniku wyrównawczym. Jeżeli jego ilość wskazuje na ubytki, a chłodnica oraz wszystkie przewody są szczelne, wówczas mamy do czynienia z przeciekiem w samej komorze spalania.
Uwaga: Warto zwrócić uwagę czy biały dym nie jest poprostu zwykłą parą wodną, która powstaje przy odparowywaniu skroplonej wody w rurze wydechowej.

Kolor niebieski:
Kolor niebieski to przede wszystkim sygnał o zużyciu naszego silnika. Tego rodzaju zadymienie powstaje najczęściej w sytuacji spalania oprócz standardowej mieszanki paliwo + powietrze, także spalanie oleju silnikowego. Warto wtedy sprawdzić stan oleju. Jeżeli zauważalne są jego ubytki niemal z całą pewnością możemy stwierdzić potrzebę remontu naszego silnika.
Niebieski dym może wskazywać także uszkodzenie naszej turbiny.
Cytat:Należy jednak zwrócić również uwagę, kiedy gazy wydechowe są zabarwione na niebiesko. Jeśli takie spaliny pojawiają się na biegu jałowym, a także przy pracy pod obciążeniem, wówczas wymiany wymagają pierścienie tłokowe, zaś cylindry tzw. honowania. Jeśli spaliny są koloru niebieskiego tylko podczas zmniejszania obrotów jednostki napędowej, świadczy to o konieczności wymiany uszczelniaczy zaworowych.
Źródło: motofakty.pl

Kolor czarny
Z czarnym dymem w samochodach z silnikiem diesla w zasadzie należało by się zaprzyjaźnić jednak tylko w sytuacjach kiedy nasze auto "puszcza dymka" pod obciążeniem lub na wysokich obrotach w momencie kiedy zostanie nagle otwarta przepustnica.
Inaczej jest jednak gdy auto dymi na czarno cały czas lub nawet przy małym muśnięciu pedału gazu. Czarny dym pojawia w sytuacji zbyt bogatej dawki paliwa w stosowanej mieszance. Najczęściej jest to efekt uszkodzonych, lejących wtryskiawczy lub niewłaściwego ich ustawienia (kąt wtrysku). Jednak są także inne usterki, które powodują takie efekty. Są to między innymi: uszkodzenia lub zabrudzenie zaworu EGR lub nieszczelność intercoolera.
Zdarza się także, że czarny dym to efekt nieumiejętnego ChipTunning'u.


Tekst zredagowowany w oparciu o własne doświadczenia oraz informacje zawarte w serwisach onet.pl, motofakty.pl oraz smartdriver.pl


Zapomniałem dodać, jeżeli ktoś się z tym nie zgadza i należy coś w tekście zmienić, zapraszam do dyskusji.

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 06-11-2015, 01:13 przez Mati.)

Galeria z moim Renault Scenic II PH I 1,9dci 120KM 2004rSmoke
CLIP :: Karty SC II/SCIII/MII/MIII/LII/LIII/EIV :: Ustawienia :: TPMS
Odpowiedz
[-] 1 użytkownik postawił piwo użytkownikowi Oktawiusz za ten post post:
  • PRZEMO
Mati
Moderatorzy

W Mazdzie kolor niebieski mialem również wtedy gdy brakowalo mu paliwa zle wyregulowana pompa, a kolor bialy jak swiece nie grzaly, moze cos w tym jest, jesli nie to usunac


Wysłane z telefonu przy użyciu anteny satelitarnej :picie:

Odpowiedz
Bogdan61
Zarejestrowani

Kolor szary:
Szary dym i bardzo intensywny zapach spalin może świadczyć o zbyt bogatej mieszance spalanej przez silnik. Czasem jest to efekt np. niesprawnego czujnika temperatury. Sterownik „myśli” wtedy, że silnik jest przez cały czas zimny i niepotrzebnie bardziej obficie dawkuje paliwo.

Spaliny mogą mieć bardziej intensywny zapach przez pierwszych kilka minut po uruchomieniu nie rozgrzanego silnika – to zupełnie normalne zjawisko i nie świadczy o żadnej usterce.

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 17-04-2014, 22:07 przez Bogdan61.)

Renault Thalia 1,5 dCi 65 KM
Odpowiedz
[-] 1 użytkownik postawił piwo użytkownikowi Bogdan61 za ten post post:
  • PRZEMO
wacio1967
Zarejestrowani

Dodałbym jeszcze coś do czarnego dymu.
Niekiedy wystarczy wymienić filtr powietrza. Zbyt mało powietrza powoduje złe spalanie mieszanki i dymienie na czarno.

[Obrazek: 1999809326_3.gif]
Odpowiedz
wolfik
Zarejestrowani

Witajcie mam problem czarnego dymu ,auto nie dawno zakupione ,i przy dodaniu gazu dymi na czarno,wymieniony olej i bierze około 200 mil na około 650 kilometrów wtryski suche turbina po regeneracji w ubiegłym roku,ale ile kilometrów najechane tego nie wiem ,dwa tygodnie temu myty silnik i miska olejowa brudna ,nie ma spadku mocy ,spalanie około 8 l / 100 miasto komputer nic nie wykazał czy mam sie poważnie obawiać remontem motoru teoretycznie przebieg 328 000 ale kto go tam wie silnik 1.9 cdti na wtryskach common rail. opel vivaro 2003 rok 100 km

Odpowiedz
Robuś
Zarejestrowani

Po tygodniu miska brudna to może zacznij od uszczelnienia miski i zobacz czy od tyłu nie leci po silniku z pod pokrywy zaworów. Obejrzyj okolice rozrządu oraz miejsce styku skrzyni z silnikiem, może tam gdzieś jest większy wyciek i rozchodzi się po całej misce. Na razie nie ma co panikować. Kontrolować olej.

Odpowiedz
wolfik
Zarejestrowani

Zapomniałem dodać ze wyminiona była uszczelka zaworów po powrocie auto na kanał i zobaczymy

Odpowiedz
Maniek7
Zarejestrowani

Czyli jaki dym jest prawidłowy do benzyny a jaki do diesla???

Odpowiedz
Patrys4891
Junior Administratorzy

prawidłowy jest brak dymu. No powiedzmy że mała sadza z dizla mieści się w normie.
Każdy dym z rury wydechowej, oznacza że coś odbiega od normy

Odpowiedz
kermitzaba
Diesel Dti musi czasem zadymić

Odpowiedz




Skocz do:

Użytkownicy przeglądający ten wątek:

1 gości