SCENIC I PH I Wymiana chłodnicy Scenic I ph I bez klimy


Peter
Zarejestrowani

Wymieniłem chłodnicę. Dla potomnych tudzież dla naśladowców pisze ten manual. Moje auto nie ma klimy więc dostęp jest wręcz luksusowy. Do przeprowadzenia tego średnio skomplikowanego zabiegu potrzebne będą:

Klucz 13 – oczkowy lub nasadowy,
Klucz 10 – oczkowy lub nasadowy,
Klucz 7 - nasadowy,
Klucz 29 lub 30 - widelec lub oczko do odkręcenia czujnika temperatury,
Żaba do ściągania opasek - jeśli są te sprężynujące,
Śrubokręt krzyżakowy do opasek – jeśli są skręcane i do pokrywy filtra pow.,
Śrubokręt płaski - do podwadzenia uchwytu sprężynowego,
Mały pojemnik o poj 1,5-2 l
Ściera do podłożenia pod chłodnicę (bo trochę płynu się rozleje)
Nowa chłodnica - trzeba podać wymiar samego radiatora (u mnie 37,8x56 cm) bo są 2 rozmiary a numeracja u producentów jest pokopana. Wg numeracji dostałem najpierw tą mniejszą (37,8x43 cm).


Żeby nie utracić za dużo płynu działania rozpocząłem przy zimnym silniku. Jak widać na zdjęciu do chłodnicy podłączone są 2 węże wodne i przykręcone są czujnik temperatury oraz wspornik z wentylatorem, a do wspornika zbiorniczek wyrównawczy wspomagania (na zdjęciu niewidoczny, ale uwierzcie na słowo, że jest po lewej). .
[Obrazek: 59084da42737d6b1med.jpg]
Na początek trzeba wymontować filtr powietrza z obudową. W tym celu odkręcamy kluczem 13 wlot powietrza rury doprowadzającej(zielone), który jest przykręcony do przedniego pasa. Następnie wykręcamy krzyżakiem 4 wkręty mocujące pokrywę filtra (czerwone) i zdejmujemy go.
[Obrazek: 0a63d1a22e112e0dmed.jpg]
Następnie wysuwamy ku górze całą obudowę filtra razem z rurą doprowadzająca powietrze. Teraz mamy miejsce do działania.
Kolejnym krokiem jest odłączenie przewodów elektrycznych wentylatora i czujnika. Wtyczki (zielone)są eliptyczne i trzeba je z wyczuciem ścisną po dłuższej cięciwie żeby puściły zatrzaski. Dla wygody trzeba tez wypiąć wiązkę z zawieszek i odsunąć na bok.
[Obrazek: 9afc68cab26bd00fmed.jpg]
Potem kluczem 10 odkręcamy 2 śruby mocujące zbiorniczek wyrównawczy układu wspomagania fajerki.
[Obrazek: b0d1340a6664da54med.jpg]
Przy takim stopniu demontażu ściągamy opaski z obu rur wodnych, podkładamy pod chłodnicę szmaty, po czym pod górną rułę podstawiamy nasze naczynie i ściągamy rułę. Płyn ścieka do pojemnika w ilości ok. 1 l. Ja osobiście, przy zakręconym zbiorniczku wyrównawczym ukł. chłodzenia pozwoliłem sobie przez szmatkę dmuchnąć w zdjęty wąż i z chłodnicy wypluło jeszcze trochę płynu. Później trzeba zdjąć rułę dolną , ale tu już nie ma jak podłożyć pojemnika więc reszta płynu pójdzie w szmatę, szczęśliwie niewiele.
[Obrazek: db77a975aba5f209med.jpg]
Chłodnica stoi na 2 pionowych trzpieniach na ramie, a górą na boki wystają kolejne 2 trzpienie, które są umocowane w metalowych zatrzaskach. Na wszystkich 4 trzpieniach są gumowe „amortyzatory”.
Żeby wyjąć chłodnicę należy włożyć z jednej strony włożyć płaski śrubokręt pod jeden górny „amortyzator” i odginając do góry zatrzask (czerwona strzała) jednocześnie wyciągać róg chłodnicy w stronę silnika(zielona strzała).
[Obrazek: 007f7251483b73b4med.jpg]
Powtórzyć z drugiej strony i można chłodnicę wyciągać do góry, uważając przy tym na zbiorniczek wyrównawczy wspomagania i ruły wodne. Kiedy chłodnica już wyjdzie trzeba wylać z niej resztki płynu i położyć wentylatorem do góry. Zdejmujemy z trzpieni gumowe „amortyzatory” i wrzucamy je do wiadra z woda i proszkiem do prania celem umycia.
[Obrazek: b4de02255ecb0c88med.jpg]
Teraz za pomocą klucza 7 wykręcamy 4 wkręty mocujące wspornik wentylatora do chłodnicy (czerwone na zdjeciu powyżej). Musi to być klucz nasadowy bo jest utrudnione dojście przez przetłoczenia wspornika. Potem kluczem 29 lub 30 odkręcamy czujnik temperatury (zielone na zdjeciu powyżej).
Następnie odwracamy chłodnicę . Dla wygody położyłem ją na skrzynce. Do chłodnicy 4 wkrętami jest przykręcona plastikowa ramka Należy ją odkręcić kluczem 7 (czerwone).
[Obrazek: e072ba639f0f5918med.jpg]
I proszę. Chłodnica zdemontowana.
[Obrazek: 484d9ebe4011f2c4med.jpg]
Wszystkie elementy czyścimy , bierzemy nową chłodnicę i montujemy w odwrotnej kolejności pamiętając o nowej podkładce pod czujnik temperatury.
[Obrazek: 7d52a2b311ca85abmed.jpg]
Po złożeniu i zamontowaniu chłodnicy uzupełniamy brakujący płyn i odpowietrzamy układ. Potem uruchamiamy silnik i odpowietrzamy jeszcze raz .
Ostatnie kroki to: idziemy umyć ręce, bierzemy piwo i czujemy się dumni z własnych dokonań. Thumbup

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 04-06-2014, 18:48 przez Ferguss.)

Odpowiedz
[-] 3 użytkowników postawiło piwo użytkownikowi Peter za ten post post:
  • bartas, Mati, Oktawiusz
Oktawiusz
Junior Administratorzy

Świetna robota. Nie masz nic przeciwko żebym zebrał to w jednego pdfa i podczepił do manuali ?

Galeria z moim Renault Scenic II PH I 1,9dci 120KM 2004rSmoke
CLIP :: Karty SC II/SCIII/MII/MIII/LII/LIII/EIV :: Ustawienia :: TPMS
Odpowiedz
Peter
Zarejestrowani

Proszę Cię bardzo. W końcu to dla forumowiczów. Thumbup Thumbup Thumbup

PRZEPRASZAM! Zapomniałem dopisać, ze to jest silnik K7M, 1.6 8V 90 KM benzyna. Oktawiusz uzupełnij to proszę w nazwie pdf-a.

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 23-03-2014, 23:10 przez Peter.)

Odpowiedz




Skocz do:

Użytkownicy przeglądający ten wątek:

1 gości