op
Kilka osób pytało kiedyś co to jest, jak to pracuje itd z tego powstał ten wątek. Zapraszam do opisania swoich odczuć osoby które posiadają taką tarczę, jak i osoby które mają pytania odnośnie tego.
Pierwsza pytanie co to jest kevlar, i dlaczego robi się tak powszechny. Mianowicie coraz więcej ludzi dużo bardziej modyfikuje swoje samochody niż kilka lat temu. Podwyższanie mocy, momentu obrotowego. Przez co standardowe tarcze sprzęgłowe nie wytrzymywały długo.
Z pomocą przyszedł kevlar, właśnie z tego materiału powstają okładziny tarczy sprzęgłowej.
Zastosowanie ma takie plusy że na takiej tarczy można zrobić większy przebieg niż na zwykłej, jest odporniejsza na katowanie (wyższe temperatury) i co najważniejsze przenosi większe momenty obrotowe przy tej samej sile docisku właśnie dzięki zastosowaniu kevlaru. Jeśli chodzi o samą pracę sprzęgła to kierowca nie odczuwa różnicy, nie pracuje ciężej ani nie szarpie przy ruszaniu jak to niektórzy twierdzą.
Sam po przejechaniu dopiero 6tys na takiej tarczy nie odczuwam żadnych przeciwwskazań by takiego wynalazku nie zakładać. Oczywiście jak w każdej dziedzinie mechaniki i nie tylko znajdą się warsztaty "Januszy z internetu" które po nieudolnej robocie będą pisać że to się nie nadaje do niczego. Musi być jak zawsze, dobra firma z dobrym materiałem jak i profesjonalne nabicie materiału na tarczę.
Jeszcze artykuł wyciągnięty z internetu
Dlaczego kevlar jest taki mocny?
Odpowiada prof. dr hab. Edgar Bortel z Wydziału Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego:
Pierwsza pytanie co to jest kevlar, i dlaczego robi się tak powszechny. Mianowicie coraz więcej ludzi dużo bardziej modyfikuje swoje samochody niż kilka lat temu. Podwyższanie mocy, momentu obrotowego. Przez co standardowe tarcze sprzęgłowe nie wytrzymywały długo.
Z pomocą przyszedł kevlar, właśnie z tego materiału powstają okładziny tarczy sprzęgłowej.
Zastosowanie ma takie plusy że na takiej tarczy można zrobić większy przebieg niż na zwykłej, jest odporniejsza na katowanie (wyższe temperatury) i co najważniejsze przenosi większe momenty obrotowe przy tej samej sile docisku właśnie dzięki zastosowaniu kevlaru. Jeśli chodzi o samą pracę sprzęgła to kierowca nie odczuwa różnicy, nie pracuje ciężej ani nie szarpie przy ruszaniu jak to niektórzy twierdzą.
Sam po przejechaniu dopiero 6tys na takiej tarczy nie odczuwam żadnych przeciwwskazań by takiego wynalazku nie zakładać. Oczywiście jak w każdej dziedzinie mechaniki i nie tylko znajdą się warsztaty "Januszy z internetu" które po nieudolnej robocie będą pisać że to się nie nadaje do niczego. Musi być jak zawsze, dobra firma z dobrym materiałem jak i profesjonalne nabicie materiału na tarczę.
Jeszcze artykuł wyciągnięty z internetu
Dlaczego kevlar jest taki mocny?
Odpowiada prof. dr hab. Edgar Bortel z Wydziału Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego:
Kevlar nie koroduje, nie pali się, w przeliczeniu na jednostkę masy ma pięć-sześć razy większą odporność na zerwanie niż stal i jest mocniejszy niż włókna szklane i węglowe. Jak to możliwe? Materiał ten należy do gatunku polimerów aromatycznych, poliamidów, i chemicy nadali mu nazwę poli (p-fenylotereftalanoamid). Jego prekursor był wynaleziony w latach trzydziestych nylon, a różnica między tymi dwoma materiałami polega na tym, że w kevlarze grupy amidowe tworzą łańcuch, w którym ogniwami są pierścienie fenolowe, a nie ugrupowania alifatyczne.
Wytrzymałość kevlaru jest spowodowana specyficznym ułożeniem cząsteczek – powstaje z nich symetryczny łańcuch z ogniwami leżącymi na linii prostej. Ale jednocześnie ta niezwykle cenna cecha sprawia ogromne trudności i na początku uniemożliwiała komercjalizację nowego materiału. Kevlar bowiem topi się w temperaturze powyżej 400°C i nie rozpuszcza w rozpuszczalnikach organicznych, przez co nie daje się formować z nie-go włókien klasyczną metodą przędzenia ze stopu.
Problem ten rozwiązał kierowany przez Stephanie Kwolek nieduży zespół badaczy z amerykańskiego koncernu DuPont w drugiej połowie lat sześćdziesiątych: naukowcy odkryli, że kevlar rozpuszcza się w stężonym kwasie siarkowym. Makrocząsteczki rozpuszczonego kevlaru przyjmują charakterystyczną strukturę pałeczek, podczas gdy inne roztopione poliamidy formują się w kłębki. W stojącym naczyniu pałeczki układają się chaotycznie, jednak kiedy uformować z nich strumień, wszystkie ustawiają się z nurtem jak bale drewna spławiane rzeką i przylegając do siebie, tworzą wiązki. Po usunięciu kwasu siarkowego wiązki te nie rozpadają się.
Dlaczego właściwie kevlar występuje w roztworze w postaci pałeczek? Wynika to ze struktury jego łańcuchów, które są silnie skonjugowane wewnętrznie: wiązanie podwójne w łańcuchu oddzielone jest od drugiego wiązania podwójnego lub od wolnej pary elektronów (np. na atomie azotu) wiązaniem pojedynczym. Dochodzi wówczas do rozłożenia, „rozsmarowania” elektronów i powstania wiązań, które zapobiega-ją rotacji fragmentów łańcucha względem siebie. W efekcie zamiast kłębków formują się sztywne, ściśle do siebie przylegające (dzięki siłom van der Waalsa) pałeczki.
Ten supermocny polimer ma wiele zastosowań – z przędzonego kevlaru robi się m.in. hełmy, kamizelki kuloodporne i liny, a nieprzędzony materiał coraz częściej jest wykorzystywany w przemyśle motoryzacyjnym i lotniczym.
Było: Scenic I ph II 2001r. 1.9 dci 102KM
/// Scenic II ph I 2004r. 1.9 dci 120KM /// Scenic II ph II 2008r. 1.9 dci 130KM ///
Jest: --> Scenic III ph II 2013r. 1.5 dci 110KM <--
/// Scenic II ph I 2004r. 1.9 dci 120KM /// Scenic II ph II 2008r. 1.9 dci 130KM ///
Jest: --> Scenic III ph II 2013r. 1.5 dci 110KM <--