Witaj gościu!
Zarejestruj się bądź zaloguj i odblokuj dostęp do wszystkich działów forum

SCENIC I PH I Kontrolki Service + Airbag


winlin97
Zarejestrowani

op Witam,

Jakieś dwa lata temu, niedługo po kupnie samochodu zaświeciły mi się kontrolki Service i Airbag na bardzo krótki czas. Początkowo myślałem, że to styki pod siedzeniem, gdyż fotel był dość często przestawiany, bo samochód był używany również przez żonę, która jest niższa ode mnie. Po kilku psiknieciach preparatem typu kontakt zauważyłem poprawę, kontrolki zgasły, jednak okresowo problem się pojawiał na nowo, aż w końcu zaświeciły się na stałe. (Po włączeniu zapłonu, kontrolka zapala się i gaśnie, by po chwili cały czas świecić). Nic już nie dawało psikanie kontaktem po wtyczkach. Jeździłem tak już dłuższy czas, kupiłem ELM327, by wykasować błąd, ale jak się okazało nie jest on przydatny w tym samochodzie, gdyż widzi tylko podstawowe dane pochodzące jedynie ze sterownika silnika. Na jakiś czas znowu odpuściłem temat. 

Dwa dni temu pojechałem w końcu na komputer do mechanika. Błędy skasował, jednak pokazał się mu błąd zwijacza taśmy poduszki kierowcy. Jako że często naprawiam samochód w domu, rozebrałem kierownicę, wyjąłem zwijacz i rzeczywiście był on uszkodzony, taśma była połamana w kilku miejscach blisko jej wyjścia. Naprawiłem go sam, wyjmując taśmę, przecinając ją i łącząc za pomocą cyny i taśmy izolacyjnej. Sprawdziłem miernikiem czy jest elektrycznie sprawna i czy nie ma zwarcia. Wszystko było okej, więc złożyłem wszystko z powrotem, ustawiłem w takiej pozycji, żeby taśma dobrze się układała kręcąc kierownicą w obie strony. Wcześniej była jakby źle założona, bo ja zawinęło i się połamała. Włączyłem zapłon i kontrolka poduszek jak świeciła tak dalej świeci. Zastanawiam się teraz czy coś z tym dalej robić, bo przecież kontrolka powinna sama zgasnąć, skoro obwód jest w porządku... Bo dwa lata temu myśląc, że to styki pod siedzeniem była to na pewno uszkodzona taśma zwijacza innych błędów komputer nie pokazał...

Wiem gdzie jest sterownik poduszek, więc jeszcze będę mierzył miernikiem, jednak nie daje mi spokoju to że wcześniej błąd "znikał" z deski rozdzielczej, a teraz nie "znika". 

Czy komputer po usunięciu usterki trzeba wyczyścić z błędów u mechanika?

Pozdrawiam serdecznie i czekam na odpowiedź Biggrin

Odpowiedz
pio555
Junior Administratorzy

Online
kontrolka powinna gasnąc od razu
podejrzewam .ze nadal taśma uszkodzona

Scenic III PH II 2012r 1.6 dCi 167KM
Megane III PH II 2015r 1.6 dCi 146KM
Clio III Ph I 2006r 1.6 16V 110KM
Clio III Ph I 2006r 1.2 16V 75KM
Odpowiedz
[-] 1 użytkownik postawił piwo użytkownikowi pio555 za ten post post:
  • winlin97
winlin97
Zarejestrowani

op Dzięki za szybką reakcję. Zwijacz sprawdzany trzy razy, przejście prądu ma, zwarcia nie wykazuje, uznaję więc, że jest sprawny. W sobotę odłączyłem akumulator i dobrałem się do wtyczki sterownika poduszek, pomierzyłem oporność między stykami poduszek i napinaczy. Schemat połączeń mam z autodaty. Miernik ma także możliwość sprawdzenia ciągłości przewodu. W niektórych miejscach we wtyczce do sterownika poduszek są oryginalnie zworki, których nie widać, pokazują się dopiero po rozebraniu wtyczki. Dziś po pracy zamierzam się do tego dobrać raz jeszcze. Więc wrzucę zdjęcia co i jak.

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 24-06-2019, 10:21 przez winlin97.)

Odpowiedz
winlin97
Zarejestrowani

op Witam Ponownie!

Okazało się, że to zwijacz taśmy poduszki powietrznej kierowcy był winien całego zamieszania. Jak do tego doszedłem, o tym za chwilę.
Zwijacz poprzednim razem naprawiłem tylko z jednej strony, po ponownym wyjęciu taśmy i dokładniejszych pomiarach okazało się, że druga jego strona także jest przerwana.
Kolejny raz go polutowałem, błąd poduszek zniknął, kontrolki zgasły (jednak oporność na wtyczce wynosi 4,2 Ohm zamiast 3,4 Ohma) i będę jeździł tak już maksymalnie dwa dni, gdyż właśnie zamówiłem nowy na popularnym portalu aukcyjnym.

--------------------------------------------
OSTRZEŻENIE! NIE ODPOWIADAM ZA EWENTUALNE SZKODY, KTÓRE MOŻECIE WYRZĄDZIĆ SOBIE WE WŁASNYM SAMOCHODZIE POSTĘPUJĄC W OPISANY SPOSÓB!
KONIECZNIE ODEPNIJ AKUMULATOR!
--------------------------------------------

Jak to zrobiłem?
Postanowiłem nie dać za wygraną. Odpaliłem autodatę, wydrukowałem kolejny raz schemat i opis i poszedłem do samochodu z miernikiem, ODPIĄŁEM AKUMULATOR, rozebrałem tunel i przystąpiłem do pomiarów.

--------------------------------------------------------
Schematy podrzucam do wglądu, bardzo mi się przydały. Porobiłem też zdjęcia gdyby ktoś miał podobny problem. Osobiście korzystałem ze schematu trzeciego (Airbag 06.2002 -.pdf), gdyż posiadam wszystkie możliwe poduszki w swoim Scenicu.
Na schemacie jest napisane, że jest on dla samochodów produkowanych od czerwca 2002. Mój Scenic jest z Marca 2002 i ten schemat do niego pasuje, więc wybór schematu pozostawiam Wam.
LINK: https://drive.google.com/open?id=1h7HnxJ...-eyAURhwxu
--------------------------------------------------------

Aby dostać się do sterownika poduszek, a co za tym idzie do głównej wtyczki/wiązki, trzeba rozebrać "tunel środkowy". Proszę spojrzeć na zdjęcia dla lepszej orientacji.

Miernik uniwersalny ustawiamy na pomiar oporności (zakres 200 Ohm), a POMIARY WYKONUJEMY NA WTYCZCE, nie przy sterowniku!

Poduszki mierzymy według schematu, parami przewodów.
W moim samochodzie dla każdej poduszki i napinacza oporność wynosi: 3,4 Ohm (przedział "ruchomy" od 3,0 do 3,8).
Jeśli oporność jest dużo wyższa, bądź nie występuje w ogóle -> uszkodzenie instalacji bądź poduszki.
Dla upewnienia się czy to przewód czy uszkodzona poduszka, można wyjąć / odłączyć poduszkę / napinacz i zmierzyć jej oporność. Uwaga na zworki w złączu poduszki, W PODUSZCE! (patrz opis na GRAFICE w linku, który podałem!). Oporność sprawnej poduszki/napinacza ma oscylować około 3,4 Ohma.

UWAGA! Pomiędzy następującymi parami przewodów występuje zworka, która jest zintegrowana z wtyczką sterownika poduszek, którą mierzymy.
Dla rzetelnych (prawdziwych) pomiarów należy przed pomiarem danej pary wyjąć z wtyczki sterownika po jednym przewodzie w danej parze.
Żeby się nie pomylić, wyjmować przewód z jednej pary, pomierzyć, i włożyć z powrotem w miejsce z którego został wyjęty.

Para - 1, 2
Para - 3, 4
Para - 6, 7
Para - 16, 17
Para - 18, 19

Dla pomiarów pozostałych par widocznych na schemacie nie jest konieczne wyjmowanie przewodu z wtyczki sterownika, gdyż nie występują w nich zworki (przynajmniej tak było u mnie).

Występują również dwa czujniki zderzenia bocznego (brak zworek?), których oporność można mierzyć "tylko w jedną stronę", lecz należy zwiększyć zakres miernika (2000 Ohm). "Plus" (czerwony przewód miernika) należy wetkąć w parach: 21, 22 (22 jest "plusem") oraz 23, 24 (24 jest plusem). Tak mierzona oporność wynosi około 578 Ohm. Przy odwrotnym podłączeniu miernika, oporność wychodziła całkowicie poza zakres mojego miernika.

Taki sposób pomiaru wymaga odrobiny cierpliwości i czasu. Jednak nie tracąc pieniędzy na kolejną diagnozę komputerem, możemy sami dojść co jest nie tak w instalacji Biggrin

Kontrolka zgasła całkowicie, po zapłonie zapala się normalnie na chwilę i gaśnie Biggrin

Dziękuję za odpowiedzi! Pozdrawiam, temat do zamknięcia, problem rozwiązany.

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 24-06-2019, 20:36 przez winlin97.)

Odpowiedz
[-] 2 użytkowników postawiło piwo użytkownikowi winlin97 za ten post post:
  • filozof, michaldck
pio555
Junior Administratorzy

Online
(24-06-2019, 20:05)winlin97 napisał(a): Okazało się, że to zwijacz taśmy poduszki powietrznej kierowcy był winien całego zamieszania.
a nie mówiłem

Scenic III PH II 2012r 1.6 dCi 167KM
Megane III PH II 2015r 1.6 dCi 146KM
Clio III Ph I 2006r 1.6 16V 110KM
Clio III Ph I 2006r 1.2 16V 75KM
Odpowiedz
[-] 2 użytkowników postawiło piwo użytkownikowi pio555 za ten post post:
  • filozof, winlin97
filozof
Zarejestrowani

(24-06-2019, 20:05)winlin97 napisał(a): jednak oporność na wtyczce wynosi 4,2 Ohm zamiast 3,4 Ohma
Sprawdź opór na kablach miernika. Te tanie, uniwersalne potrafią mieć Ohm oporu na samych sondach, dlatego zakres 200 traktuję tylko jako sugestię.
(24-06-2019, 20:05)winlin97 napisał(a): tylko w jedną stronę
To wygląda na diodę.

Piszę poprawnie po polsku; chyba, że nie zauważę autokorekty.
Nie odpowiadam na PW z pytaniami technicznymi. Jest do tego odpowiedni dział.
Odpowiedz
Krystian Godek
Zarejestrowani

Witam Panowie, mam problem. Wsiadam dzisiaj do auta zapalam i po chwili zapaliła żółta kontrolka od poduszek i Service. Podłączyłem pod kompa wyszlo że jakiś brak komunikacji od poduszka pasażera. Więc pod fotek są dwie kostki odpiąłem obie popryskalem kontaktem i niestety dalej się zapala po włączeniu auta. Możecie coś poradzić co można jeszcze zrobić?
pio555 napisał 21-03-2020, 15:23:
po co dublujesz posty w rożnych watkach?
napisałeś w jednym i w nim oczekuj odpowiedzi
uzupełnij dane auta w profilu

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 21-03-2020, 15:23 przez pio555.)

Odpowiedz
filozof
Zarejestrowani

Może to poduszka w desce, nie w fotelu?

Piszę poprawnie po polsku; chyba, że nie zauważę autokorekty.
Nie odpowiadam na PW z pytaniami technicznymi. Jest do tego odpowiedni dział.
Odpowiedz
krzysztofk
Zarejestrowani

(21-03-2020, 22:15)filozof napisał(a): Może to poduszka w desce, nie w fotelu?

Raczej na pewno ta w desce.

Scenic II ph II 2007 1,9dCi 131KM 
Diagnostyka komputerowa, mechanika, blacharstwo, lakiernictwo


Odpowiedz
Krystian Godek
Zarejestrowani

Wszystkie kostki pod fotelem wyczyscilem, lecz nie za bardzo było z czego. Czysto i sucho. Ale wczoraj wieczorem zrobilem jakieś 30 km i było ok tzn nie wyskoczyły kontrolki. Po czym auto stało 1,5 godziny i zapaliły się z powrotem. I dzisiaj też się palą.a na kompie wyszło że Pasażera fotela brak komunikacji. Scenic 1 ph2 2001 rok.

Dziwne jest to że wczoraj nagle zniknęły po czym znów się pojawiły

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 22-03-2020, 14:18 przez Krystian Godek.)

Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek:

1 gości