Witaj gościu!
Zarejestruj się bądź zaloguj i odblokuj dostęp do wszystkich działów forum

SCENIC I PH II Dziwna praca sondy lambda


dopelover
Zarejestrowani

op Cześć,

pacjent to Scenic I ph II, benzyna + lpg. Problem dotyczy pierwszej sondy lambda. Sonda oscyluje lecz amplituda jest podejrzanie mała, rzędu setnych części volta. Zasadniczo sonda wskazuje ubogą mieszankę, nawet gdy ją przeleję gazem do tego stopnia, ze silnik zaczyna sie dławić. Załączam oscyloskop na którym widać, ze zaraz po uruchomieniu rozgrzanego już silnika (bieg jałowy, praca w closed loop, sterownik LPG od razu przełączył na zasilanie LPG) widać, ze sonda oscyluje w zakresie 0-1 V, czyli mniej więcej tak, jak powinna. Następnie po przełączeniu na benzynę amplituda zmniejsza sie i bez względu na to jak długo bedzie pracować na benzynie, to i tak nie zacznie oscylować właściwie i będzie utrzymywać się po stronie ubogiej mieszanki. Podobnie po kolejnych przełączeniach miedzy LPG i PB. Dodam, że tylko raz udało mi się uchwycić sondę pracującą z właściwą amplitudą i widać to na tym oscyloskopie. Objawy ze strony silnika są następujące: duże spalanie, nie mogę zejść poniżej 10,5 l/100 km przy ultra delikatnej jeździe 1500-1800 obrotów na piątym biegu w płaskim terenie. Po odpaleniu śmierdzi benzyną, mieszanka jest zdecydowanie za bogata.



Czy oprócz zepsutej sondy może coś powodować taki stan rzeczy?

P.S. Tak, wiem, ze instalacja LPG nie jest idealnie wyregulowana, że skaczą czasy wtryskiwaczy PB przy przełączaniu, ale to w tym wypadku nie ma znaczenia.

Załączone pliki

Miniatury
   

Odpowiedz
polaq
Zarejestrowani

Jak wygląda korekta długoterminowa?
Gaz masz zbyt bogato bo czas wtrysku benzyny przy pracy na gazie jest krótszy niż przy pracy na benzynie.
Skąd masz ten wykres? Ze sterownika LPG?

Odpowiedz
dopelover
Zarejestrowani

op To oscyloskop że sterownika LPG. Wiem ,że jest za bogato na LPG, to wykres zarejestrowany przed strojeniem. Po strojeniu brak zmian czasu wtrysku, ale sonda dalej pracuje w taki dziwny sposób zarówno na pb jak i na LPG. Na razie nie mogę sprawdzić korekt, bo nie mam podpiętego sterownika id gszu pod obd. Poszukam Elma i spróbuję odczytać korekty, może mi się jutro uda to ogarnąć.

Wysłane z mojego Moto E przy użyciu Tapatalka

Odpowiedz
polaq
Zarejestrowani

Może się okazać, że sonda pracuje a sterownik LPG coś mąci. Lambda nie jest przez niego używana, jest tylko dla podglądu dla instalatora.
Strojenie powinno się robić na korekty lub za pomocą sondy szerokopasmowej. Wtedy jest największe prawdopodobieństwo, że korekta długoterminowa się nie rozjedzie.

Odpowiedz
dopelover
Zarejestrowani

op Zobaczę jak wygląda praca sondy z poziomu ECU benzynowego, ale podejrzewam, ze problem jednak leży poza instalacją LPG. Przejeździłem ostatnio ponad 100km na samej benzynie i miałem te same problemy przelewanie na zimnym i ubytek mocy i bardzo duże spalanie.

Odpowiedz
dopelover
Zarejestrowani

op Mam dane z ECU benzyny. Korekty odnoszą się do jazdy na benzynie. Krótka korekta id razu skacze na ponad 90% i tam się utrzymuje, długa utrzymuje 42% bez względu na obciążenie silnika. Do tego dwa nowe błędy P130 - błąd pierwszej sondy lambda, i P0300 losowe lub wielokrotne wypadanie zapłonu.

Wadliwa sonda czy może coś innego powoduje takie objawy?

Wysłane z mojego Moto E przy użyciu Tapatalka

Odpowiedz
polaq
Zarejestrowani

Odepnij sterownik LPG od sondy i zobacz czy się coś zmieni. Sprawdź czy przewody całe i w jakim stanie wtyczka sondy.

Odpowiedz
dopelover
Zarejestrowani

op Okazało się, że sonda lambda przed katalizatorem była uszkodzona. Po wymianie wszystko wróciło do normy.

Odpowiedz
[-] 2 użytkowników postawiło piwo użytkownikowi dopelover za ten post post:
  • kamil423, PunkRock86




Użytkownicy przeglądający ten wątek:

1 gości