Kliwer
82
0
13
8
SC III ph I
2009
1.4 TCe 16v 130KM, 2009-2011
Śliwiczki
Kliwer
Zarejestrowani
— 29-07-2025, 10:36
op
Witam.
Od kliku miesięcy pojawia mi się w zupełnie nieprzewidywalnych momentach problem z zanikiem prądu a aucie. Potrafi to się objawić na dwa sposoby.
1. Całkowity zanik, reset ustawień wyświetlacza (skórka, zegar) oraz radia (start androida od 0).
2. Reset skórki wyświetlacza, zegar trzyma, restart radia ale nie od 0.
Być może różnica jest tylko w czasie trwania zaniku.
Z błędów które widziałem to raz w module ABS za wysokie napięcie, innym razem (nie pamiętam w którym module) za niskie napięcie.
Początkowo podejrzewałem jakieś zwarcie, lecz kompletnie nic się nie dzieje podczas jazdy po różnych nierównościach drogą typu dziura na dziurze.
Opiszę kilka sytuacji, które pamiętam gdy wystąpił problem.
1. Stoję na parkingu kilka minut, silnik uruchomiony aby było ciepło (zima), czekamy z pasażerem do pociągu. Zbliża się czas pociągu, pasażer otwiera drzwi - zanik prądu, silnik gaśnie, restart wyświetlacza i radia.
2. Jadę w mieście, zbliżam się do ronda, zwalniam do 10km/h - silnik gaśnie, restart wyświetlacza i radia.
3. Tankuję auto, po zatankowaniu wsiadam, klikam START, silnik zaczyna kręcić i po 1s - zanik prądu, restart wyświetlacza i radia.
4. Parkuję przed marketem, idę na zakupy. Wracam, wsiadam, klikam START - wszędzie ciemno, zero prądu w aucie. Otwieram maskę, chwilę oglądam, patrzę - dioda na adapterze BT do gazu mruga - idę sprawdzić do środka - prąd jest. Niestety, nie zwróciłem uwagi czy się otworzył czy prąd zniknął jeszcze przed zamknięciem auta.
5. Podobnie jak wyżej tylko pod domem. Parkuję, 2 minuty później wsiadam i ciemno.
Jedyne co wspólne to problem często pojawia się niedługo po tym jak pomyślę sobie jak fajnie mi się tym autem jeździ (tutaj pasowałaby uśmiechnięta emotka do góry nogami).
Na co zwrócić uwagę? Co mogę sprawdzić? Co może wpływać na takie zachowanie?
Było:
Opel Astra F Classic -> Chrysler PT Cruiser -> Renault Grand Scenic II 2004 1.5 dCi -> Renault Grand Scenic II 2007 1.5 dCi
Jest:
Renault Grand Scenic III 2009 1.4 TCe
Renault Grand Scenic II 2005 1.9 dCi
•
PiotrP70
66
0
8
16
SC III ph I
2009
1.5 dCi 105KM, 2009-2011
Kalisz
PiotrP70
Zarejestrowani
— 29-07-2025, 11:03
Też tak mi sie zdarzyło na pocztku po zakupie problemem byly niedokręcone klemy plusowe.
Co chwila sie reserowal nawet w czasie jazdy ale zaraz łapał zasilanie, przez co był problem ze znalezieniem, odkrylem to przez przypadek
Wysłane z mojego SM-S918B przy użyciu Tapatalka
•
user64
826
7
283
773
SC I ph II
2002
1,6 i 107KM, 1999-2003
Łódź
user64
Zarejestrowani
— 29-07-2025, 18:53
Sprawdź mocowanie klem i dokładnie akumulator.
•
Kliwer
82
0
13
8
SC III ph I
2009
1.4 TCe 16v 130KM, 2009-2011
Śliwiczki
Kliwer
Zarejestrowani
— 30-07-2025, 09:16
op
Klemy to był mój pierwszy trop, dokręcone na ile się da (aczkolwiek te oryginalne klemy szału nie robią, zwłaszcza +).
Akumulator dość świeży, 2 lata, żadnych problemów z uruchamianiem auta nie ma.
Dziwi mnie trochę, jeśli to byłaby przyczyna, że usterka potrafi się pojawić podczas postoju auta na parkingu a podczas jazdy po nierównościach nie. Z drugiej strony zastanawia też w sytuacji uruchomionego silnika - wtedy auto dostaje prąd z alternatora a nie aku, więc wydaje mi się, że zanik połączenia z aku nie powinien wpłynąć w tym wypadku.
Było:
Opel Astra F Classic -> Chrysler PT Cruiser -> Renault Grand Scenic II 2004 1.5 dCi -> Renault Grand Scenic II 2007 1.5 dCi
Jest:
Renault Grand Scenic III 2009 1.4 TCe
Renault Grand Scenic II 2005 1.9 dCi
•
ko-ma
9,810
27
1738
40
INNY
2010
INNY
Końskie
ko-ma
Zarejestrowani
— 30-07-2025, 09:21
(30-07-2025, 09:16)Kliwer napisał(a): Akumulator dość świeży, 2 lata, żadnych problemów z uruchamianiem auta nie ma. W przypadku Renault - to o niczym jeszcze nie świadczy.Wielu użytkowników się o tym przekonało, zwłaszcza w "dwójkach".
(30-07-2025, 09:16)Kliwer napisał(a): ... w sytuacji uruchomionego silnika - wtedy auto dostaje prąd z alternatora a nie aku, więc wydaje mi się, że zanik połączenia z aku nie powinien wpłynąć w tym wypadku.
Stwierdzenie takie nie jest prawdziwe.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 30-07-2025, 09:22 przez ko-ma.)
Scenic II Ph II 1,5 dci 105 KM / Megane III Coupe Ph1 1,5 dci 90 KM
Scenic II Ph II (+), GrandScenic II Ph I, Polonez Caro+, Gaz 69M, Syrena R-20, Renault Megane Coupe , III Ph I , Suzuki SX4 1,6 4x4 120 KM
•
user64
826
7
283
773
SC I ph II
2002
1,6 i 107KM, 1999-2003
Łódź
user64
Zarejestrowani
— 30-07-2025, 12:47
Nagle odłączenie akumulatora podczas jazdy może spowodować duże kuku dla auta, jest to bardzo groźna sytuacja. Dlatego tak ważna jest kontrola osadzenia klem, nie chce mi się opisywać co może się stać, bo słowem kluczem jest "może", a nie się stanie.
Mój znajomy odłączył sobie Aku podczas pracy silnika i usmażył ECU oraz licznik. Czemu licznik, nikt nie wie, ale widocznie był najsłabszym ogniwem.
•
Kliwer
82
0
13
8
SC III ph I
2009
1.4 TCe 16v 130KM, 2009-2011
Śliwiczki
Kliwer
Zarejestrowani
— 30-07-2025, 17:56
op
Cóż, sprawdziłem - odłączenie aku podczas pracy silnika nie wywołało opisywanych problemów. Tak czy siak wymieniłem klemy na inne aczkolwiek klemy jako winowajcę wykluczam. Bardziej wygląda mi jakby z jakiegoś powodu komputer odcinał zasilanie (biorąc pod uwagę odcięcie na parkingu i powrót po popatrzeniu pod maską bez dotykania czegokolwiek). Tylko dlaczego?
Było:
Opel Astra F Classic -> Chrysler PT Cruiser -> Renault Grand Scenic II 2004 1.5 dCi -> Renault Grand Scenic II 2007 1.5 dCi
Jest:
Renault Grand Scenic III 2009 1.4 TCe
Renault Grand Scenic II 2005 1.9 dCi
•
user64
826
7
283
773
SC I ph II
2002
1,6 i 107KM, 1999-2003
Łódź
user64
Zarejestrowani
— 30-07-2025, 20:58
Dlatego że, zamiast wbić klemy ostro na aku postanowiłeś je wcisnąć jedynie. A one są stożkiem i należy je mocno nabić. Tak wiem, strach przed uszkodzeniem aku. Ale to serio jest stożek.
Może dlatego, że masz gdzieś uszkodzony przewód.
•
twilk7
4,722
17
3037
1,016
INNY
2019
INNY
Kraków/Wieliczka
twilk7
Zarejestrowani
— 31-07-2025, 11:43
Klem nie powinno się nabijać na słupek, tylko odpowiednio rozszerzyć żeby móc je swobodnie nałożyć do końca słupki i dopiero wtedy dokręcić.
Wysłane z Redmi 13
1 użytkownik postawił piwo użytkownikowi twilk7 za ten post post:1 użytkownik postawił Thank You to twilk7 for this post
• wojteks
ko-ma
9,810
27
1738
40
INNY
2010
INNY
Końskie
ko-ma
Zarejestrowani
— 31-07-2025, 16:56
(30-07-2025, 17:56)Kliwer napisał(a): Cóż, sprawdziłem - odłączenie aku podczas pracy silnika nie wywołało opisywanych problemów. Sprawdziłeś - i najprawdopodobniej spowodowałeś uszkodzenie układu prostownika alternatora lub, co gorsza, układu zarządzania energią... A to uszkodzenie czasami jest trudne do uchwycenia : niby kontrolka gaśnie, a alternator tak naprawdę nie ładuje.
Trzeba sobie zapamiętać jedno : jest odwrotnie, niż myślisz - podczas pracy silnika akumulator stanowi obciążenie alternatora i zarazem źródło jego wzbudzenia (to tak w uproszczeniu). Alternator doładowuje akumulator, z którego tak naprawdę pobierana jest energia.
Praca alternatora bez obciążenia przy podwyższonej prędkości obrotowej powoduje dość znaczny wzrost napięcia generowanego, co często powoduje po prostu puszczenie z dymem jednego z mostków prostowniczych, lub też wszystkich w komplecie.
Co do klem - jak już wspomniano, słupki biegunów akumulatora są stożkami (o różnej średnicy), podobnie wewnętrzne powierzchnie klem. "Nabicie" jednych na drugie nie zapewnia prawidłowego mocowania i połączenia elektrycznego - no, może w pierwszej chwili, każde drganie może tak zrealizowane połączenie poluzować.
Po to klema jest przecięta, żeby można ją było nieco rozszerzyć, nałożyć na słupek i solidnie skręcić.
Poza tym "nabijanie" może spowodować utratę szczelności słupka w obudowie akumulatora (i piękne wykwity siarczanowe + korozję wokół klem), w skrajnym przypadku - doprowadzić do uszkodzenia płyt w celi sąsiadującej ze słupkiem.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 31-07-2025, 16:56 przez ko-ma.)
Scenic II Ph II 1,5 dci 105 KM / Megane III Coupe Ph1 1,5 dci 90 KM
Scenic II Ph II (+), GrandScenic II Ph I, Polonez Caro+, Gaz 69M, Syrena R-20, Renault Megane Coupe , III Ph I , Suzuki SX4 1,6 4x4 120 KM
2 użytkowników postawiło piwo użytkownikowi ko-ma za ten post post:2 użytkowników postawiło Thank You to ko-ma for this post
• Jurek, wojteks
|