Witaj gościu!
Zarejestruj się bądź zaloguj i odblokuj dostęp do wszystkich działów forum

Scenic 3 2009 - 1.4 tce olej ELF EVOLUTION 900 SXR 5W30


wawro
Zarejestrowani

op Witajcie

Rok temu kupiłem Scenic 3 z 2009 w komisie. Obecny przebieg ca. 123 200km. 
Komis ten ma również serwis.

Wczoraj pojechałem tam aby wymienić olej.

Ze względu na to, że nie wiedziałem jaki był poprzednio olej wlałem płukankę K2.

Gdy zbliżało się zalanie olejem okazało się, że nie mieli ELF EVOLUTION 900 SXR 5W40 więc mechanik wymienił na ELF EVOLUTION 900 SXR 5W30.
Wywiązała się krótka dyskusja w której to mówiłem, że wolałbym 5W40. 
Przekonywano mnie, że to nie ma aż takiego znaczenia bo chodzi o temperaturę otoczenia, sportową jazdę etc.

Nie mieli oleju 5W40 a trzeba było wyjechać więc się zgodziłem. Auta nie katujemy bo wiemy czym to grozi.

Teraz mam obawy czy nie uszkodzi się turbina ze względu na lepkość tego oleju w 100°C = 9.9 a 5W40 = 14.7.

Doczytałem w karcie katalogowej 5W30 wydanej przez Elf, że można stosować w silnikach turbodoładowanych.

 5W30 ma taki zapis

Najnowsze silniki 
Ciężkie warunki pracy 
- Zalecany jest do stosowania w silnikach benzynowych i wysokoprężnych najnowszej konstrukcji: wielozaworowych, wolnossących i turbodoładowanych, z wałkami rozrządu w głowicy, z katalizatorem spalin lub bez, zasilanych benzyną bezołowiową jak również gazem propan-butan. 

- Opracowany pod szczególne wymagania silników benzynowych bez turbo stosowanych w samochodach Renault
- Do stosowania w jeździe sportowej, miejskiej i po autostradzie, w samochodach osobowych i dostawczych użytkowanych w najtrudniejszych warunkach eksploatacyjnych 

Zastanawia mnie to 
- Opracowany pod szczególne wymagania silników benzynowych bez turbo stosowanych w samochodach Renault

Homologacje konstruktorów RENAULT: RN 0700 (silniki benzynowe, bez RS i turbo)

5W40 
W opisie tego oleju nie ma wzmianki czy można stosować w turbodoładowanych ale spełnia wymagania RENAULT: RN0710 / RN0700

Czyli mam pojechać i powiedzieć, żeby jednak zmienili olej na 5W40 ?
Mam się czego obawiać - uszkodzenia turbiny, silnika ?

Co radzicie ?

Dzięki za informację
Pozdrawiam

Odpowiedz
Roming
Zarejestrowani

Wyluzuj się i oddychaj spokojnie - nic się nie stanie

Odpowiedz
[-] 1 użytkownik postawił piwo użytkownikowi Roming za ten post post:
  • wawro
pawlosio
Zarejestrowani

Spoko..da się żyć.. nie ma tragedii...W sumie to nawet problemu nie ma...auto będzie jeździło bez problemu.
Ważne by co roku lub 10 tyś km wymieniać olej...
Ps. Gratuluję niskiego przebiegu w aucie z 2009 roku

Odpowiedz
wawro
Zarejestrowani

op
(05-10-2021, 10:30)pawlosio napisał(a): Spoko..da się żyć.. nie ma tragedii...W sumie to nawet problemu nie ma...auto będzie jeździło bez problemu.
Ważne by co roku lub 10 tyś km wymieniać olej...
Ps. Gratuluję niskiego przebiegu w aucie z 2009 roku

Dzięki za uspokojenie bo już się przeraziłem, że będzie źle i w głowie wytworzył się dramat Down

Autko miało przebieg ca. 119 200 a przez rok tylko 4000 bo w codziennym użyciu głównie Multipla 1.6 Bipower na LPG bo CNG wywaliłem kilka lat temu.
W niedzielę stuknęło jej 300.000 km Biggrin  

Scenic głownie 50km trasa i 40 minut po mieście w korkach  Kwasny 

Na wszelki wypadek kontroluję poziom płynu chłodniczego bo się wiele na ten temat naczytałem.

Pozdrawiam

Odpowiedz
pawlosio
Zarejestrowani

Upg w tym silniku może być...ja mam ten silnik półtora roku i już Wymienialem...nie życzę nikomu....kup sobie test co2 płynu chłodniczego....tani...choć mi załatwił się późno jak już płyn chłodniczy znikał w oczach...Ale reanimowalem jezdze

Odpowiedz
wawro
Zarejestrowani

op
(05-10-2021, 12:29)pawlosio napisał(a): Upg w tym silniku może być...ja mam ten silnik półtora roku i już Wymienialem...nie życzę nikomu....kup sobie test co2 płynu chłodniczego....tani...choć mi załatwił się późno jak już płyn chłodniczy znikał w oczach...Ale reanimowalem jezdze

Sprawdzałem, koloru nie zmienił.
Sądzę, że jak zacznie zmieniać tzn. już jest duży problem.

Jaki koszt ?

Odpowiedz
pio555
Junior Administratorzy

(06-10-2021, 13:25)wawro napisał(a): Jaki koszt ?
zalezy w jakim stanie silnika się zorientujesz
od 2-11tys

Scenic III PH II 2012r 1.6 dCi 167KM
Megane III PH II 2015r 1.6 dCi 146KM
Clio III Ph I 2006r 1.6 16V 110KM
Clio III Ph I 2006r 1.2 16V 75KM
Odpowiedz
JanuszGScenic
Zarejestrowani

Ja też używam tego sxr 5w40. Z tego co wiem 5w30 lepiej sprawdza się na bardzo krótkich odcinkach i w zimie ponieważ silnik ma mniejsze opory przy odpalaniu. Jednak przy polskich zimach nie ma to znaczenia bo mrozu tyle co na lekarstwo. 
Zmiana producenta oleju może mieć znaczenie. Kiedyś miałem Skodę Octavię 1 i był łany Castrol jakiś 5W40. Zawsze czysty wlewany i czysty zlewamy. Po zmianie po 5 latach na olej motyl po kilku tys km silnik zaczął pocić się i konieczna była wymiana uszczelki pod pokrywą zaworów. Zlewamy olej miał kolor czarny. Interwał wymiany co około 10k km.

Odpowiedz
twilk7
Zarejestrowani

(31-12-2022, 10:36)JanuszGScenic napisał(a): był łany Castrol jakiś 5W40. Zawsze czysty wlewany i czysty zlewamy. Po zmianie po 5 latach na olej motyl po kilku tys Zlewamy olej miał kolor czarny. Interwał wymiany co około 10k km.

Widać zalewany był najtańszy z możliwych Castrol a, który smarował silnik. Po zmianie na dobrej klasy Motul, silnik był smarowany i myty, o czym świadczy jego kolor.

Wysłane przy użyciu Tapatalka

Odpowiedz
wojteks
Zarejestrowani

Online
Dlatego nigdy już nie wleję Castrola do żadnego silnika i nikomu go nie polecam nawet jakby miał być cudowny.

Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek:

1 gości