OGÓLNE Jaki płyn chłodniczy do Renówek


funkoval
Specjalisci

Płyn chłodniczy, wraz z płynem hamulcowym, jest rzadko zmieniany w naszych wozidełkach. Jego parametry należy kontrolować regularnie, lecz powiedzmy sobie szczerze, kiedy sprawdzaliście jego temperaturę zamarzania? Ponieważ mój Szczeniak ma już blisko 4.5 roku, a idę o zakład, że płyn chłodniczy nie był w nim zmieniany od opuszczenia bram fabryki, podjąłem próbę ustalenia, jaki płyn chłodniczy stosować w silniku R9M.

Na moje pytanie do  Czarne Paliwo uzyskałem informację, że płyn nie może zawierać fosforanów, krzemianów, azotanów, boranów, jednak z uwagi na dużą różnorodność technologii stosowanych w płynach chłodniczych przydałoby się ustalić pewne rzeczy z ASO. Po dalszej wymianie korespondencji z Czarne Paliwo zacząłem nękać infolinię i dział części Renault Warszawa (RRG). Udało mi się ustalić, że:
Dział części Renault Warszawa nie ma pojęcia, w jakiej technologii powinien być płyn chłodniczy, poza tym, że ma być na bazie glikolu. Sprzedają tylko jeden typ płynu do mojego silnika (o inne nie pytałem, ale w sklepie nie mają innego rodzaju), jest to Glaceol RX typ D. Kolor zielony, temperatura zamarzania -21 stopni. Zatem jeśli ktoś nie trzyma zimą sprzętu pod kocem, tylko wybiera się "w góry lub na Mazury" - wiadomo, bojery, bajery, wędkarstwo podlodowe - to powinien raczej rozejrzeć się za czymś innym.
W tym samym czasie Czarne Paliwo ustalił, że pojawiający się w opisie Glaceol'a kod: 41-01-001 odnosi się do stosowanej przez Renault/Nissan normy. Oznaczeniu temu towarzyszy zwykle dodatkowo "Typ D". Płyn mający spełniać tę normę jest np. w ofercie Motula, jest to Inugel Optimal, chroniący aż do -37 stopni, kolor pomarańczowy fluorescencyjny. Nie zawiera fosforanów, boranów, krzemianów, azotanów/azotynów i aminów.
Wyszukiwarka Total'a wyrzuca Glacelf Auto Supra, z którego opisu wynika, że "nie zawiera fosforanów, krzemianów, azotynów i boru", rzut oka do karty charakterystyki technicznej mówi nam, że to koncentrat, który powinien być stosowany wyłącznie w stężeniach od 30% do 70%, przy tym ostatnim chroniąc silnik podobno aż do -69 stopni. To dość interesujące, jako że 60% roztwór czystego glikolu etylenowego zamarza przy -45 stopniach, więc ja bym raczej te -69 między bajki włożył. Kolor opalizujący czerwony. Do tego przewyższa wymagania normy Renault "Typ D". W sklepie Totala tylko w opakowaniach jednolitrowych.
Czekam teraz na informacje dotyczące Penrite, a dokładniej potwierdzenie, czy nada się czerwony koncentrat, który wg deklaracji producenta spełnia normę Renault Typ D. Roztwór 50% tego koncentratu zamarzać ma podobnie jak Motul, w okolicy -38 stopni.

Podsumowując, przy wyborze płynu chłodniczego:
- należy sprawdzić wymagania i rekomendacje producenta
- warto spojrzeć w karty techniczne produktów i trzeźwym okiem ocenić przydatność produktu
- nie warto kierować się kolorem dotychczasowego płynu chłodniczego.

Jeśli macie jakieś własne spostrzeżenia, podzielcie się nimi.

Odpowiedz
[-] 1 użytkownik postawił piwo użytkownikowi funkoval za ten post post:
  • PRZEMO
A2-eR11
Zarejestrowani

U mnie z niemiec jak auto przyszlo to zalany byl/jest taki pomaranczowy plyn.
Przed ostatnia zima sprawdzalem wlasnie jego stopien zamarzania, mial nizej od "-30" stopni (nie pamietam ile dokladnie).
Czy miernik wskazał wlasciwy, nie wiem.. Dla porownania mierzylem zwykla wode tym miernikiem, to pokazywal "0". Wiec teoretycznie wskazanie powinno byc poprawne.
W sumie nie patrzylem nigdzie w ksiazce czy przy silniku czy jest nazwa plynu. Byla tam tylko data wymiany.
Instrukcje renault mowia aby wymieniac plyn chlodniczy bodajze co 4 lata, albo przynajmniej sprawdzic jego temperature zamarzania.

Co do temperatur plynow, to w normach gdzies powinno tez byc nie tylko podane jaka jest temperatura zamarzania, ale takze wrzenia. Bo ta ostatnia temperatura takze jest podnoszona. (pomijam fakt cisnieniowego chlodzenia, gdzie juz od samego cisnienia temperatura wrzenia plynu ulega podniesieniu)

Odpowiedz
funkoval
Specjalisci

Udało mi się jeszcze ustalić, że norma "Typ D" występuje w 2 odmianach, a to:
RENAULT RNUR 41-01-001Q
RENAULT RNUR 41-01-001S
Czyli zabawy ciąg dalszy.

Odpowiedz
Lepus
Zarejestrowani

Sam poszukuję płynu, bo cholera wie co tam jest w silniku Biggrin
Znalazłem to:
PETRYGO PLUS G12+
Nie zawiera toksycznych azotynów, krzemianów, amin i fosforanów.
Norma m.in Renault Trucks 41-01-001/-S Type D
więcej:
http://www.orlenoil.pl/PL/NaszaOferta/Pr...S-G12.aspx

podobnie Borygo Premium
http://www.borygo.pl/produkty/borygo-premium

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 22-08-2016, 13:01 przez Lepus.)

Turbino ty moja, ty jesteś jak zdrowie, ile cię trzeba cenić, ten tylko się dowie kto cię stracił...
Odpowiedz
Gizmo
Zarejestrowani

TOTAL - Glacelf Auto supra Naughty

Odpowiedz
funkoval
Specjalisci

(22-08-2016, 18:42)Gizmo napisał(a): TOTAL - Glacelf Auto supra Naughty
Możesz wyjaśnić? Wspomniałem o nim w 1 poście

Odpowiedz
Gizmo
Zarejestrowani

(22-08-2016, 19:09)funkoval napisał(a):
(22-08-2016, 18:42)Gizmo napisał(a): TOTAL - Glacelf Auto supra Naughty
Możesz wyjaśnić? Wspomniałem o nim w 1 poście

Używam  go od 10 lat w szczeniaku ;)
Kupuję go jako koncentrat.

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 22-08-2016, 20:10 przez Gizmo.)

Odpowiedz
funkoval
Specjalisci

(22-08-2016, 20:09)Gizmo napisał(a): Używam  go od 10 lat w szczeniaku ;)
Kupuję go jako koncentrat.

A co ile zmieniasz albo kontrolujesz temp. zamarzania?

Odpowiedz
Gizmo
Zarejestrowani

Zmieniam go co 5 lat przy wymianie rozrządu,
Temp zamarzania sprawdzam po trzecim roku, ale nigdy nie spadła więcej niż 2 stopnie od pierwotnej po zalaniu.

Odpowiedz
[-] 1 użytkownik postawił piwo użytkownikowi Gizmo za ten post post:
  • funkoval
polak322
Zarejestrowani

Miałbym zapytanie, czy ten sam płyn można lać do układu w benzyniaku, czy tam jest wymagany jakiś inny płyn chłodniczy?

Odpowiedz




Skocz do:

Użytkownicy przeglądający ten wątek:

1 gości