Witaj gościu!
Zarejestruj się bądź zaloguj i odblokuj dostęp do wszystkich działów forum

SCENIC II PH I Scenic II 2.0 16V LPG gaśnie po odpaleniu, po rozgrzaniu działa prawidłowo


k.olszewski
Zarejestrowani

op Cześć wszystkim,

Po raz drugi pojawił się u mnie problem z gasnącym Scenikiem...
Przeczytałem wiele podobnych wątków na forum w tym temacie, jednak nie znalazłem odpowiedniego rozwiązania. Co więcej, pojawiają się czynniki, które mogą mieć pośredni wpływ na tę sytuację, ale o tym na koniec.

Pacjent: Renault Scenic II ph I, rok produkcji: 2003, silnik: 2.0 16V + instalacja LPG STAG, aktualny przebieg: 239 935 km.

Objawy: auto po nocnym postoju zawsze zapala bez najmniejszego problemu, jednak po około 10-15 sekundach pracy silnik nagle traci obroty, całe nadwozie się trzęsie, aż po pewnym czasie gaśnie. Wciśnięty pedał gazu nie zawsze pomaga, czasem nie ma nawet żadnej reakcji. Przy drugiej próbie odpalenia również nie ma problemów z rozruchem, ale muszę dodawać gazu, żeby silnik nie zgasł. Podczas wyjeżdżania z garażu potrafi się dławić i szarpać, ale po rozgrzaniu silnika i przełączeniu na LPG wszystko się uspokaja. Silnik całkowicie rozgrzany pracuje równo i cicho, jest żwawy nawet w dolnym zakresie obrotów, nie słychać koła zmiennych faz rozrządu. Co ciekawe, problem gaśnięcia znika przy temperaturze powietrza powyżej 25 stopni Celsjusza, pojawia się ponownie gdy tylko temperatura spadnie do około 15 stopni, w okresie zimowym problem powtarzał się codziennie.

W grudniu ubiegłego roku Szczeniak przeszedł kilka zabiegów:
- przy 234 tyś. km wymieniony rozrząd, mechanik stwierdził brak potrzeby wymiany KZFR,
- wymieniony olej 10W40 ELF + filtr oleju Renault,
- nowa przepustnica (poprzednia była uszkodzona),
- uszczelnienie kolektora,
- wymiana filtra powietrza,
- regulacja instalacji gazowej.

Problem z gaśnięciem miałem już około 4 miesiące temu. Diagnostyka komputerowa u byłego mechanika z ASO Renault wykazała jedynie uszkodzoną sondę lambda za katalizatorem. Pan przeprowadził pomiar ciśnienia w cylindrach, sprawdził ustawienie rozrządu, itd. – wszystko książkowo. Jego podejrzenia wzbudziły odczyty elektrozaworu KZFR, ale stwierdził, że są w normie. Mechanik zasugerował również możliwość usterki wtryskiwaczy, polecił zalać Liqui Moly Injection Reiniger i wyjeździć bak paliwa. Tak też zrobiłem – efektów brak.
Po wymianie sondy i regulacji instalacji LPG – wszystko wróciło do normy nawet przy ujemnej temperaturze, cieszyłem się jak dziecko... do czasu. Po niecałych 4 miesiącach Scenic znowu szaleje.

Czynniki mogące wpływać na zachowanie silnika:
- pojawił się zapach benzyny w kabinie rano, nasila w trakcie jazdy przy odsuniętych szybach szczególnie w trakcie mocniejszego wciśnięcia pedału gazu,
- kilka tygodni temu bezpiecznik 30A na klemie plusowej zrobił zwarcie, na wyświetlaczu pojawił się błąd „electronic fault”, po wymianie bezpiecznika widocznych błędów brak, pojechałem do mechanika wykasować błędy, które zapisały się w sterowniku, sam sterownik chyba jest w porządku, napięcie 14,1V na włączonych światłach mijania,
- zauważyłem wyciek oleju, który zebrał się na pierwszej cewce od strony korka oleju w pobliżu elektrozaworu zmiennych faz rozrządu.

Po przewertowaniu forum wytypowałem kilku możliwych „winowajców”, w tym m.in. nieszczęsne KZFR, elektrozawór i czujniki położenia wałka i temperatury oraz inne możliwości, ale chcę jeszcze zasięgnąć Waszej opinii, może ktoś będzie miał jakieś wskazówki.

Przepraszam za taki długi wywód, starałem się wszystko dokładnie opisać.

Pozdrawiam i proszę o pomoc, Kamil.

Odpowiedz
sportway
Zbanowani

Weź mu zresetuj ECU i nie włączaj LPG -- zrób kilkadziesiąt km na benie. Sprawdź rano czy pomogło. Może Ci ECU uczy się na źle ustawionych mapach LPG.

Odpowiedz
krzysztofk
Zarejestrowani

Dokładnie jak pisze kolega. Mogły rozjechać się mapy.
Choć ostatnio w Megance mapy rozjerżały się średnio co dwa tygodnie i okazało się że wtryski mają dość.

Scenic II ph II 2007 1,9dCi 131KM 
Diagnostyka komputerowa, mechanika, blacharstwo, lakiernictwo


Odpowiedz
pio555
Junior Administratorzy

Online
(21-05-2019, 19:36)krzysztofk napisał(a): Mogły rozjechać się mapy.
raczej nie bo kolega pisze,że na LPG jest dobrze
(21-05-2019, 10:18)k.olszewski napisał(a): nieszczęsne KZFR, elektrozawór i czujniki położenia wałka
raczej bym obstawiał czujnik wałka
(21-05-2019, 10:18)k.olszewski napisał(a): mechanik stwierdził brak potrzeby wymiany KZFR,
(21-05-2019, 10:18)k.olszewski napisał(a): Jego podejrzenia wzbudziły odczyty elektrozaworu KZFR,
(21-05-2019, 10:18)k.olszewski napisał(a): zauważyłem wyciek oleju, który zebrał się na pierwszej cewce od strony korka oleju w pobliżu elektrozaworu zmiennych faz rozrządu.
przypadek?
nie sądze

Scenic III PH II 2012r 1.6 dCi 167KM
Megane III PH II 2015r 1.6 dCi 146KM
Clio III Ph I 2006r 1.6 16V 110KM
Clio III Ph I 2006r 1.2 16V 75KM
Odpowiedz
k.olszewski
Zarejestrowani

op Witam Panowie,
dziękuję za odpowiedzi.

Wczoraj po pracy przy temperaturze 23 stopni szczeniak odpalił bez problemu, utrzymał obroty i nie zamulał podczas jazdy.
Dziś rano już standardowo szybko stracił obroty, jakby za szybko zszedł ze ssania, musiałem gazować żeby nie zgasł.

Podjadę jutro do mechanika, sprawdzę dokładnie jeszcze raz mapy, wszystkie możliwe czujniki i odczyty KZFR, postaram się zrobić fotki z Clipa.
Spróbuję dziś wyczyścić wtyczki od czujników i może odłączę wtyczkę od elektrozaworu KZFR, zobaczymy czy przyniesie to jakiś efekt jutro rano.

Pozdrawiam.

Odpowiedz
k.olszewski
Zarejestrowani

op Dobry wieczór,
nie mogę znaleźć opcji "edytuj", więc piszę pod swoim postem.

Wczoraj za późno wróciłem do domu, więc już nie działałem nic przy szczeniaku.

Dziś rano ładnie zszedł z obrotów i nie zgasł, to samo po pracy.
Pojechałem do mechanika, po dłuższej rozmowie podłączyliśmy Clipa, nie znalazł ani jednego błędu.
Próbowaliśmy w jakiś sposób skojarzyć gaśnięcie z zapachem benzyny w środku i gaśnięciem zimnego silnika, ale ciśnienie i czasy wtrysków są w normie. KZFR nie słychać, elektrozawór był czyszczony przy zmianie rozrządu, został wtedy też wymieniony czujnik temperatury płynu chłodzącego.

Po powrocie odpiąłem wtyczkę elektrozaworu i wyczyściłem wtyczkę od czujnika temperatury powietrza, zobaczymy czy przyniesie to jakieś konkretne efekty.

W poniedziałek lub wtorek zostawiam szczeniaka u mechanika, najpierw spróbujemy wymiany map sensora, czujnika temperatury powietrza i czujnika położenia wałka rozrządu.

Może być tak, że czujniki są uszkodzone, a Clip nie pokazuje błędów? Czy działają, ale wysyłają fałszywe dane do sterownika?
Chcę żeby mechanik zajrzał też jednak swoim okiem do wtrysków i zobaczył w jakim są stanie.
Zastanawia mnie ciągle dlaczego czasem gaśnie a czasem nie i dlaczego po wymianie drugiej sondy były 3 miesiące spokoju, a teraz wszystko wróciło... sam już nie wiem co może mieć na to wpływ. Akumulator trzyma napięcie, słychać załączającą się pompę paliwa.
Pedał gazu może mieć na to jakiś wpływ? Za każdym razem po zgaszeniu samochodu lub pierwszym wyjechaniu na drogę rano na pierwszym biegu czuć drganie pedału gazu i słychać takie "chrobotanie" z przodu, a wyświetlacz klimy przygasa...
Poza tym zauważyłem, że od kiedy jestem właścicielem szczeniaka to nigdy nie widziałem ani nie słyszałem pracującego wentylatora chłodnicy.

Proszę wybaczyć te wszystkie pytania i pomysły, szukam rozwiązania, bo męczy mnie już powoli ta sytuacja.

Odpowiedz
michaldck
Zarejestrowani

Ostatnio było na forum kilka problemów tego typu. Podsumowując (w kolejności prawdopodobieństwa wystąpienia):

- czujnik wałka rozrządu
- czujnik wału (koła zamachowego)
- sonda przed katalizatorem
- uszkodzona pompa paliwa





napisane telefonem

Lubię mojego Scenica Biggrin
Wydrze wydrzę wydrze wydrze wydrze wydrzę.
Odpowiedz
sportway
Zbanowani

krzysztofk napisał(a): napisał(a):Mogły rozjechać się mapy.
raczej nie bo kolega pisze,że na LPG jest dobrze

Są takie dwa parametry - czas wtrysku PB na PB i czas wtrysku PB na LPG. Regulacja LPG w skrócie na tym polega, żeby te czasy były max zbliżone. Francuzy są na tym punkcie czułe i wystarczy że listwa będzie dawać zbyt bogatą mieszankę na jałowym i już masz zaniżony czas wtrysku na benie. Silnik faluje i dopiero reset ECU czyli wczytanie map fabrycznych daje 100% poprawę. Dopóki znów nie przełączy na LPG ;) 

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 23-05-2019, 21:07 przez sportway.)

Odpowiedz
k.olszewski
Zarejestrowani

op Od czujników właśnie chcę zacząć.
Clip nie widzi błędu sondy przed katalizatorem, mimo to może być walnięta?
Pompa paliwa załącza się normalnie, po rozgrzaniu też jest okej. Może faktycznie ma to jakiś związek z wyczuwalną benzyną w kabinie.

Jeżeli jutro mi się uda to podjadę do gazownika niech sprawdzi, czy po akcji z klemą na akumulatorze nie rozjechała się mapa.
Reset ECU i wczytanie map trzeba zrobić Clipem?

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 23-05-2019, 21:13 przez k.olszewski.)

Odpowiedz
twilk7
Zarejestrowani

Online
Sprawdź parametry sondy w czasie pracy.

Odpowiedz




Użytkownicy przeglądający ten wątek:

1 gości